Scenariusze zajęć przy muzyce w szkole podstawowej
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 28022 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
|
Cele ogólne zajęć :
- rozbudzenie wrażliwości na muzykę
- rozwinięcie estetyki ruchu
- zwiększenie koordynacji ruchowej oraz orientacji przestrzennej
- umiejętność współdziałania w grupie
Cele operacyjne z zakresu : Umiejętności – uczeń potrafi :
- poruszać się w rytm muzyki
- wyrażać ruchem nastrój, dynamikę muzyki
- zapamiętać podaną kolejność ruchów w danym układzie tanecznym
- samodzielnie i w grupie wykonać podany układ taneczny
- wykonać podstawowy krok nauczanych tańców
- dokonać samooceny wykonywanego zadania
Motoryki – uczeń :
- wzmocni wszystkie partie mięśniowe
- rozwinie gibkość oraz zwiększy zakres ruchów zgodnie z jego anatomią i biochemiką
- rozwinie koordynację słuchowo – ruchową
Wiadomości – uczeń :
- zna kroki wybranych tańców
- wie na czym polega tworzenie układu tanecznego
Postawy – uczeń :
- stara się współdziałać z grupą, aby osiągnąć oczekiwany rezultat
- docenia walory estetyczne ruchu przy muzyce
- jest wrażliwy na muzykę
4. Metody realizacji zajęć :
ruchowej ekspresji twórczej zabawowa problemowa zadaniowa programowego usprawniania się Środki dydaktyczne : materace, obręcze, maczugi, wstążki: muzyka : P. Czajkowski : "Taniec wróżki" F. Chopin : " Etiuda rewolucyjna" A.Vivaldi : "Wiosna" B. Melzer : " Serduszko puka" Współczesna muzyka rozrywkowa Literatura:
J. Krawczyk, A. Pioterowski " Rytm, muzyka, taniec"; O. Kuźmińska "Aerobic. Taniec i gimnastyka", R. Ławrowska " Muzyka i ruch", H Młokosiewicz "Gimnastyka", J. Talaga " A –Z sprawności fizycznej", I. Turska " Taniec bawi i opowiada". Temat : Aerobic – ćwiczenia kształtujące wytrzymałość
- Powitanie uczniów.
- Podanie tematu zajęć.
- Motywacja – rozmowa na temat kondycji fizycznej potrzebnej podczas tańca.
- Ożywienie organizmu poprzez zabawę ze śpiewem "Dwaj tancerze".
- Przygotowanie organizmu do wysiłku:
- każda z dziewcząt po kolei proponuje ćwiczenia rozgrzewające organizm w rytm muzyki
- ćwiczenia RR
- ćwiczenia NN
- ćwiczenia tułowia w różnych płaszczyznach
- ćwiczenia mięśni brzucha i grzbietu 6.Aerobic - ćwiczenia wytrzymałościowe (20 minut)
- bieg z wysokim unoszeniem kolan ( w miejscu)
- bieg uderzając piętami o pośladki ( w miejscu)
- równoczesne uginanie nóg w kolanach w szerokim rozkroku i wyciąganie ramion ku górze
- "pajacyki" w prawo i w lewo
- podskoki w przód i w tył z wyrzutem ramion w górę
- podskoki obunóż ze skrętem tułowia w postawie wysokiej
- unoszenie na przemian prawego kolana do lewego łokcia
- krok skrzyżny w prawo i w lewo z równoczesnym wykonaniem "młynka" rękoma
- obroty w kroku skrzyżnym w prawo i w lewo
- kolana lekko ugięte nogi na przemian dotykają pośladków, ramiona rytmicznie ściągane są ku tyłowi
- marsz z wysokim unoszeniem kolan
- krok "V" z obrotami
- propozycje uczniów kolejnych ćwiczeń
- Uspokojenie organizmu:
- głębokie wdechy (ramiona w górę) i wydechy (ramiona w dół)
- ćwiczenia rozciągające mięśnie
- Podsumowanie zajęć, dzielenie się na temat własnego samopoczucia po zajęciach.
Temat : " Nie chcę cię znać" – nauka tańca śląskiego.
- Powitanie uczestników.
- Podanie tematu zajęć.
- Ćwiczenia ożywiające przy muzyce według inwencji dziewcząt
- Przypomnienie podstawowego kroku walca przy muzyce M. Grechuty : " Będziesz moją panią"
- indywidualnie
- w parach
- Prezentacja piosenki ludowej " Nie chcę cię znać" :
Nie chcę cię, nie chcę cię, Nie chcę cię znać. Choć do mnie, choć do mnie Rączki mi dać. Prawą mi dać, lewą mi dać. I już się na mnie nie gniewać
- Nauka tańca śląskiego " Nie chcę cię znać" :
Ustawienie w parach – naprzeciw siebie Takty 1 – 4 : rozpoczynając lewą nogą cztery kroki chodu w tył i wykonując każdy krok na początku taktu trzymiarowego na " raz". W tym czasie tancerze wykonują rytmicznie prawą i lewą ręką gest niechęci. Takty 5 – 8 : rozpoczynając lewą nogą cztery kroki chodu w przód jak w taktach 1-4 z równoczesnym gestem ręki oznaczającym przywoływanie do siebie Takty 9 – 10 : podanie prawych rąk, krok lewą nogą w bok i wspięcie z uniesieniem prawej nogi skrzyżnie w lewo i wytrzymanie wznosu . Takty 11 – 12 : jak takty 9-10 prawą nogą, podanie lewych rąk. Takty 13 – 16 : cztery kroki walca w obrocie w chwycie tanecznym zamkniętym. Takty 17 – 24 : jak takty 9-16.
- Kilkakrotne powtórzenie poznanego tańca.
- Zabawa uspokajająca " Lustro".
- Rozmowa na temat poznanego tańca.
- Pożegnanie uczestników.
Temat : Wykorzystujemy przybór do ćwiczeń gimnastycznych ( wstążka, obręcze )
- Przywitanie uczniów
- Podanie tematu zajęć
- Motywacja : rozmowa na temat przydatności ćwiczeń gimnastycznych ze wstążką i obręczą podczas tańca
- Ożywienie organizmu poprzez taniec cha -cha w parach do piosenki " Serduszko puka"
- Przygotowanie organizmu do wysiłku poprzez :
- ćwiczenia RR, NN, T, mięśni brzucha i grzbietu
- wiczenia rozciągające mięśnie ( muzyka do wyboru przez uczniów )
- Podział uczestników na dwie grupy
A I grupa – ćwiczenia ze wstążką :
- energiczny wymach wstążką przodem w górę ( ramiona w górę i w dół )
- kilkakrotne powtórzenie ruchu przekładając wstążkę z jednej ręki do drugiej
- bieg w przód, z równoczesnym wykonaniem wężyka poziomego nad głową – bieg w tył – spirale przed sobą
- marsz w przód i w tył – spirale z prawej i z lewej strony, potem w miejscu dwa koła z boku, przed sobą ( kolana ugięte )
- - przemachy wstążki przed sobą
- biegnąc w przód przeskoki przez wstążkę
- kolejno prawą i lewą ręką wykonanie dwóch dużych wężyków, potem dwóch spiral pionowych
II grupa – ćwiczenia z obręczami :
- przekładanie obręczy z jednej ręki do drugiej za sobą, z równoczesnym ugięciem kolan
- obręcz z przodu ( wyprostowane ramiona ) – podrzut obręczy do góry i jej chwyt raz prawą raz lewą ręką ( wspięcie przy rzucie, ugięcie kolan przy łapaniu )
- podrzut obręczy do góry tak, aby kręciła się w powietrzu, po czym chwyt jej raz prawą raz lewą ręką ( wspięcie na palce, ugięcie kolan )
- zakręcenie obręczy na podłodze – bieg na palcach dookoła niej i chwyt
- rzut obręczy w przód, podkręcając ją do siebie tak, aby po zetknięciu się z podłogą potoczyła się z powrotem
B – zmiana grup
- Zabawa uspokajająca "Pająk"
- Pożegnanie uczestników
Temat : Wyrażamy ruchem nastrój i dynamikę muzyki.
- Powitanie uczestników zajęć
- Podanie tematu zajęć
- Motywacja : rozmowa na temat wyrażania poprzez ruch różnych elementów muzyki
- Ożywienie organizmu poprzez aerobic – ćw. ogólnorozwojowe przy muzyce
- Ćwiczenia dotyczące sposobów wyrażania ruchem nastroju i dynamiki muzyki
- zabawa : "Zgadnij jaki jestem" – wyrażanie ruchem nastroju bez muzyki
- wyrażanie nastroju i dynamiki muzyki poprzez ruch :
- ćwiczenia przy muzyce A. Vivaldiego " Cztery pory roku – Wiosna"
- ćwiczenia przy muzyce Kenny G " My Heart Will Go On"
- ćwiczenia przy muzyce J. Straussa Jr. " Leichtes Blut – Polka Op. 139“
- zabawa : " Zgadnij jaki to utwór“ – przedstawianie ruchem jednego z trzech wcześniej słuchanych utworów, w taki sposób, aby inni nie słysząc muzyki zorientowali się jaki to utwór
- Ćwiczenia rozszerzające zakres ruchów przy muzyce ( muzykę wybierają uczestnicy )
- Pożegnanie uczniów
Temat : Aerobic z wykorzystaniem kroków cha – cha i mambo.
- Powitanie uczestników zajęć
- Podanie tematu zajęć
- Ożywienie organizmu poprzez wykonanie według własnej interpretacji cha – cha w grupach czteroosobowych do piosenki " Serduszko puka"
- Aerobic - ćwiczenia ogólnorozwojowe przy muzyce (muzyka latynoamerykańska )
- ćwiczenia rozgrzewające organizm o umiarkowanej intensywności ćwiczeń :
- marsz w miejscu, krok w prawo, krok w lewo i dostawić do środka – 10 razy
- krok dostawny 4 kroki w prawo, 4 kroki w lewo – nisko na nogach, pracują biodra – 4 razy
- marsz z wysokim unoszeniem kolan – 8 razy
- w przód
- w tył
- krok dostawny, ramiona wykonują ruch odpychania się, unoszenie nogi prowadzącej – po 4 razy
- 4 kroki w prawo, 4 kroki w lewo
- 2 kroki w prawo, 2 kroki w lewo
- krok w prawo, krok w lewo
- marsz w miejscu , dotykanie piętą podłogi – 12 razy ( powtórzenie powyższego zestawu ćwiczeń 4 razy )
- ćwiczenia o zwiększonej intensywności ćwiczeń :
- krok podstawowy cha – cha w przód –ramiona naprzemianstronnie w górę i w dół
- marsz z naprzemianstronną pracą ramion w górę i w dół ( ramiona ugięte w łokciach ) – 6 razy
- 4 kroki w przód
- 4 kroki w tył - krok skrzyżny w prawo i w lewo – poziomy ruch nożycowy ramion – 6 razy
- przenoszenie ciężaru ciała z prawej strony na lewą i odwrotnie z równoczesnym szerokim ruchem ramion – 12 razy
- marsz z wysokim unoszeniem kolan dotykając przeciwstawnego łokcia – 12 razy
- przenoszenie ciężaru ciała z jednej nogi na drugą z równoczesnym unoszeniem ramion ugiętych w łokciach – 8 razy
- krok skrzyżny w prawo i w lewo, ramiona w górę – 8 razy
- 4 kroki dostawne w prawo i w lewo – nisko na nogach, intensywnie pracują biodra – 8 razy
- krok dostawny z podskokiem z równoczesnym zatoczeniem koła ramionami – 8 razy
- wymachy nóg podskokami w różnych kierunkach – 12 razy
- 2 kroki w przód zakończone krokiem cha – cha, obrót podskokami z klaśnięciem nad głową – to samo w tył – 8 razy
- krok mambo z unoszeniem rąk w górę – 8 razy
- 4 kroki w tył – ramiona wykonują naprzemianstronną pracę w tył, 4 podskoki w przód ramiona wykonują nożyce poziome – 4 razy
- obroty w prawo i w lewo – 6 razy
- kroki dostawne – 6 razy
- w prawo – ramiona równocześnie zataczają koła na zewnątrz
- w lewo – ramiona równocześnie zataczają koła do środka
- wymachy nóg w przód – zmiana nogi krokiem cha – cha
- ćwiczenia uspokajające organizm :
- marsz w miejscu, kolisty ruch bioder w dół i w górę – 8 razy
- krok skrzyżny w prawo i w lewo, ramiona swobodnie – 8 razy
- " taniec hawajski" – 8 razy
- w miejscu, uginanie kolan , ramiona w górę i w dół – wdech i wydech
- siad skrzyżny, rozciąganie mięśni ramion i nóg
- Pożegnanie uczniów
Temat : Ćwiczenia relaksujące przy muzyce.
- Powitanie uczniów
- Podanie tematu zajęć
- Motywacja – rozmowa na temat sposobów czynnego wypoczynku, relaksu
- Wykonanie tańca do piosenki " Co ty na to"
- Wybranie muzyki o charakterze relaksującym
- Ćwiczenia odprężające :
- siad skrzyżny, ręce na kolanach
- koliste ruchy barków
- wznoszenie na przemian barków
- półkoliste i koliste ruchy głowy
- delikatny chwyt prawą ręką głowy i naciąganie jej w prawą stronę ( to samo w lewą stronę )
- zginanie i prostowanie kręgosłupa
- pochylanie się do prawego kolana, wyprost i to samo do kolana lewego
- pochylanie się w przód i wyprost
- pochylenie się do prawego kolana i delikatne, powolne wykonanie łuku do kolana lewego
- leżenie tyłem
- lewa noga ugięta oparta o podłogę, prawa noga wznosi się do góry i delikatnie jest przyciągana do klatki piersiowej
- powtórzenie powyższego ćwiczenia z nogą lewą
- ręce na wysokości ramion wyciągnięte w bok, ugięte w łokciach, lewa noga ugięta w kolanie i przełożona przez prawą , to samo drugą nogą
- leżenie bokiem
- unoszenie nogi zewnętrznej w górę, w bok ( leżenie na stronie prawej i lewej )
- siad klęczny – ręce wyprostowane w przód, całe ciało pochylone do przodu
- ćwiczenia według inwencji uczniów
- Zabawa " Uderz dwa razy"
- Podsumowanie zajęć
- Pożegnanie uczniów
Temat: Co widzisz? – wyobrażenia słuchowe.
- Powitanie uczniów.
- Podanie tematu zajęć.
- Motywacja – rozmowa na temat walorów uważnego słuchania i rozumienia muzyki a także rozwijania wyobrazni .
- Zabawa ożywiająca "Imię – gest".
- Przygotowanie organizmu do wysiłku :
- ćwiczenia ogólno rozwojowe przy muzyce
- Zabawa : " Ruchowe zagadki".
- nauczyciel włącza muzykę
- uczniowie uważnie słuchają muzyki z zamkniętymi oczami
- chętni uczniowie ruchem pozostałym kolegom swoje wyobrażenia
- pozostali próbują odgadnąć " zagadkę ruchową" kolegi ( trzy rodzaje muzyki : "Taniec wróżki" P. Czajkowski "Etiuda rewolucyjna" F. Chopina "Cztery pory roku –Wiosna" – A. Vivaldi )
- Ćwiczenia rozciągające.
- Ćwiczenia relaksacyjne przy muzyce.
- Podsumowanie zajęć.
- Pożegnanie uczniów.
Anna Stóżyńska Szkoła Podstawowa nr 7 w BrodnicY | |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|